زیان شدید بندر جبل علی دبی از تحریم ایران
نوشته شده توسط : ابینه سیر

خبرگزاری تسنیم: پایگاه اماراتی نشنال با اشاره به کاهش حجم تجارت دبی با ایران در پی تحریم های غرب نوشت: این تحریم ها به ویژه اثر زیادی بر بندر جبل علی دبی گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پایگاه اماراتی نشنال طی گزارشی نوشت: بر اساس آمار منتشر شده توسط بندر جبل علی دبی ، حجم محموله های ارسالی از ایران در این بندر سال گذشته به دلیل تحریم های وضع شده علیه این کشور، 300 هزار کانتینر کاهش یافت.
این رقم معادل محموله 16 کشتی از بزرگترین کشتی های کانتینری جهان است.
اتحادیه اروپا در ژانویه 2012، محدودویت هایی را در زمینه صادرات نفت ایران اعمال کرد و دولت آمریکا نیز در ژوئن سال گذشته، تحریم های مالی را علیه تمامی بانک هایی که با ریال ایران کار می کنند به اجرا گذاشت. این اقدامات صدمه شدیدی به بخش بانکی ایران وارد کرد.
برایان پلاموندون، اقتصاد دان ارشد موسسه آی اچ اس در این باره گفت: «تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا در ماه ژوئن، واقعا تجارت با ایران را مختل کرد و حجم مبادلات تجاری با این کشور با شیب تندی کاهش یافت.»
پیش از این، بندر جبل علی و دبی روزهای پر مشغله ای را در پیاده و سوار کردن محموله ها داشتند و 50  درصد محموله های پیاده و سوار شده در بندر جبل علی به مقصد ایران ارسال می شد.
دالیبور گوجیک، تحلیلگر تجارت دریایی موسسه آی اچ اس نیز در این باره گفت: «از نظر پیاده و سوار کردن محموله ها، دبی دروازه ورود کالا به ایران است.»
پلاموندون افزود: «ارزش مبادلات تجاری بین دو کشور رقمی غیرقابل اغماض است...در بخش تجارت غیرنفتی، ایران یکی از شرکای تجاری مهم هر از نظر واردات و هم از نظر صادرات بود.»
وی در ادامه گفت: «روابط تجاری ایران و دبی به گذشته برمی گردد. شما ایرانی هایی را می بینید که در دبی کار می کنند و کالا می فرستدند و دریافت می  کنند.»
بر اساس آمار گمرک دبی، حجم مبادلات تجاری بین ایران و دبی در سال 2012 نزدیک به یک سوم کاهش یافته و از 36 میلیارد درهم در سال قبل از آن به 25 میلیارد درهم رسیده است.
عبدالله بن دمیتان، مدیر شرکت دی پی ورلد، که مسئولیت اداره بندر جبل علی دبی را بر عهده دارد، با توجه به کاهش تحریم ها، به آینده مبادلات تجاری با ایران خوش بین است. وی می گوید: «اگر ما به جنبه مثبت چیزی که اکنون بین ایران و آمریکا دارد اتفاق می افتد نگاه کنیم، روند امور دارد بهبود پیدا می کند. ما شاهد کاهش حجم مبادلات به آهستگی بوده ایم...من معتقدم، ایران به نقطه ای باز خواهد گشت که قبلا در آن قرار داشته است و حتی فراتر از آن هم خواهد رفت.»
اما پلاموندون به اندازه بن دمیتان خوش بین نیست. وی می گوید: «مشکلات مالی فعالیت های تجاری حتی در بخش هایی که تحریم نشده اند نیز همچنان یک معضل بزرگ است. بنابراین حتی اگر ایران مجددا برای انجام تجارت آزاد اعلام شود، باز هم موانع زیادی وجود خواهد داشت.»
دمیتان افزود، به دلیل نبود تاسیسات دریایی، تجارت ایران در درازمدت همچنان از طریق بندر جبل علی امارات انجام خواهد شد.ایران بخش زیرساخت های بندری اش را توسعه نداده است...بنابراین، جبل علی همواره یک دروازه نقل و انتقال کالا به ایران بوده است و من معتقدم این روند در چند سال آینده نیز ادامه خواهد دشت.





:: برچسب‌ها: دبی,j,تور دبی,نرخ تور دبی,قیمت تور دبی,پکیج تور دبی - رزرو هتل در دبی و رزرو هتل در دبی - رزرو بلیت هواپیما برای دبی ,
:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 آذر 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: